موسسه علمی آموزشی فکر آفرین

امروزه سازمان تجارت جهانی نیز بیشترین اهمیت را برای مزیت نسبی شرکتها ، کشورها و اشخاص حقیقی یا حقوقی قائل شده است . اگرمزیت نسبی را به نبوغ ترجمه کنیم باید قبول کنیم اگر فردی در زمینه ای استعداد (آینده) داشته باشد در آن زمینه واجد مزیت نسبی بوده و بنا بر تعریف مدیریت استراتژیک عاقلانه این است که در آن زمینه وارد شود تا پیشرفت نماید.

در بخش آموزش و پرورش کشور جای نهادی در جامعه خالی است که بتواند با روشی علمی و عملی در سنین خردسالی چنین خدمتی را به آحاد افراد جامعه ارائه دهد و از سنین پائین بتواند با روشهائی علمی و استاندارد بر پایه سنجش هوش و رغبت سنجی کودکان را استعداد یابی یا آینده یابی نموده و آنان و خانواده آنان را به سمتی سوق دهد که کودک در آن زمینه واجد نبوغ یا مزیت نسبی است. این در حالی است که کشف نبوغ کودکان از سنین خردسالی و تا پایه ششم ابتدایی یکی از برنامه های استراتژیک اجتماعی در جهان معاصر بوده و بسیاری از دولتها با اهتمام به این مهم با شناسائی استعداد (آینده)آحاد افراد جامعه هر یک را به سوی استقرار در جایگاه واقعی خویش رهنمون می کنند چنانکه معنای عدالت اجتماعی نیز چیزی جز قرار دادن هر کس در جایگاه واقعی خود نیست . آن چنان که مطابق روایات معتبر اسلامی امام زمان علیه السلام نیز با همین متد یعنی گماردن هرکس به کاری که نبوغ و توانائی آن را دارد عدالت را می گستراند.

در جهان بالغ بر شصت سال است که چنین سازمانی تحت عنوان سازمانهای سنجش استعداد یا Talent Childcare Centerو  Mensaیا عناوین مختلف بوجود آمده و از 3 ساالگی کودکان را استعداد یابی (آینده یابی) می نمایند شاید در این زمینه بتوان شوروی سابق را به جهت تفکر کمونیستی حاکم بر آن پیشرو دانست به نحوی که مشهور بود ژیمناست ها یا سایر ورزشکاران و مدیران یا حتی فضا نوردان شوروی سابق از کودکی مورد شناسائی قرار گرفته و تحت آموزش قرار می گرفتند. در این سوی دیوار آهنین در کشورهای بلوک غرب نیز از دیر باز به این مهم اهتمام ورزیده شده و مدارس فوتبال یا حتی رقص و مدارس نظامی از کودکی به شناسائی مخاطبین مستعد خود می پردازند به نحوی که در این زمینه دهها نرم افزار و آزمون و روش استاندارد طراحی گردیده است . تا جایی که از برخی از این آزمونها در روشهای نوین تجارت الکترونیک نظیر CRM نیز بهره گرفته می شود.

این قبیل سازمانها در جهان متعددند لیکن به عنوان نمونه می توان به Children's Talent Education Centre که با منشاء ژاپنی در سراسر جهان شعبه دارد و یا American talent agency که با منشاء آمریکائی در جهان فعالیت می نماید و یا به نسخه های اروپائی آن نظیر British Talent و یا دانشگاه کودکان آلمان در شهر ووپرتال اشاره نمود . اما همه این روشها و روش مادام مونته سوری فقط ناظر بر شکوفا نمودن بخشی از خلاقیتها است و حال آن که در روش موسسه فکرآفرین ، نبوغ ، نقاط قوت و از همه مهم تر نقاط ضعف کودک کشف و آنگاه با روش ارزیابی شکوفا می گردد.

 موسسه علمی آموزشی فکرآفرین به شماره ثبت 39385  اولین مرکز بالابردن توانایی و قدرتمندسازی ضرایب هوشی در ایران است که بنیانگذار آن روش ارزیابی ضرایب هوشی را از سال 1386  آغاز نموده و با استقبال مردم مواجه گردیده و در نخستین آزمون سراسری خود بیش از هزار کودک و نوجوان را مورد ارزیابی قرارداده و زمینه های نبوغ آنان را اعلام و بستر شکوفایی آنان را فراهم نموده است.

ماموریت ها:

1- کشف نبوغ ، نقاط قوت ، نقاط ضعف کودکان و نوجوانان:

تصور کنید وقتی پنج ساله بودید می دانستید که قرار است چکاره شوید ! یا بهتر از آن این که می دانستید چکاره شوید بهتر و موفقترید! و وقتی شش ساله بودید در آن زمینه تخصصی که استعداد دارید شروع به کسب تجربه میکردید! در این صورت فکر می کنید امروز در چه جایگاهی بودید؟ و فکر می کنید کشور در چه جایگاهی بود؟

بیش از 60 سال است که در جهان صنعتی وپیشرفته بصورت تخصصی و سازمان یافته این مهم انجام و استعداد (آینده)کودکان از پنج سالگی تشخیص داده می شود. اولین ماموریت موسسه نیز کشف همین استعداد (آینده) است.

2- شکوفا نمودن نبوغ کودکان و نوجوانان:

آیا می توان از 5 سالگی با تغییر شرایط موجب شکوفائی نبوغ کودکان گردید؟ تا در سنین نوجوانی این شکوفائی منجر به پیدا کردن هدف گردد؟ مسلما پس از کشف نبوغ این ماموریت ابتر می ماند اگر در زمینه شکوفائی آن هیچ اهتمامی به عمل نمی آمد لذا موسسه با فراهم نمودن امکانات محیطی و نه از طریق آموزش مستقیم بلکه از طریق روش فاکتور و مواجه نمودن کودک  در مسیری که برایش ساخته شده است نبوغ او را شکوفا می کند.

اهداف:

1- کشف نبوغ ، نقاط قوت ، نقاط ضعف و استعداد کودکان و نوجوانان کشور

2- یافتن توانایی های کلی از کودکان و ارایه آن به  خانواده ها و جامعه

3- ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی

4- تحقیق میدانی و آمارگیری از جامعه هدف

5- اطلاع رسانی دستاوردهای تحقیقی و ارائه آن به مراکز ذیربط یا علاقمند

6- تدوین و ایجاد الگوئی ملی و جهانی

7- کمک به مراکز پژوهشی و آموزشی کشور

8- ایجاد یک سیستم پرورشی و آموزشی برای کشور عزیزمان ایران

9-نهادینه نمودن ارزشهای انسانی – اسلامی

منابع علمی:

مهمترین منابع علمی موسسه روش Children's Talent Education Centre با منشاء ژاپنی و American talent با منشاء آمریکائی و نسخه های اروپائی آن نظیر British Talent ، Mensa است که نزدیک به 60 سال است در دنیا مورد استفاده بوده و علاوه بر آن از منابع آزمونهای مربوطه نظیر تست رغبت شغلی و تست علائق تحصیلی ، آزمونهای استاندارد کودکان نظیر گودایناف ، ریون ، وکسلر ، تست سطل ، HN ، ماتریس تصاعدی ، در مجموع 36 آزمون و همچنین با استفاده از روشهای استاندارد جهانی نظیر شش سیگما ، TRIZ ،گاردنر ، کارتر و ... استفاده و بهره برده و سیستم ارزیابی کاملا بومی  و مخصوص کشور عزیزمان ایران طراحی شده که بسیار کامل و جامع می باشد.

 

موسسه علمی آموزشی فکر آفرین